Faceți căutări pe acest blog

17 iun. 2010

12.06.10-ep3:Telita

Tot la Celic Dere suntem invitati sa vizitam muzeul de arta religioasa, dar singura problema-i ca-i inchis...

Si in timp ce ma racoream cu cea mai rece si dulce apa salcie de la pompa am observat  ceva:

Am contemplat minute intregi (peste gard) ceea ce mi s-a parut a fi o deplina personificare a ideii de camin cald si primitor. Daca seara as ajunge la o asa casa inconjurat de o asa atmosfera familiara si placuta as uita instant de zecile de glitchuri amare de care am parte zilnic. Ce cubism-modernism ,ce venghe-menghe, asa trebuie sa arate o casa de om gospodar. Imi aduce aminte de casa bunicilor mei dintr-un sat dobrogean care nici nu este pe harta ,Dumnezeu sa-i ierte ca tare rabdatori au fost cu toate dracoveniile care le-am facut in lungile (atunci ) vacante de vara. Arata cam asa:

Bun,si acum spre Manstirea Cocos a trebuit sa trec prin Telita unde in ''centru''  atentia mi-a fost atrasa de o tabla ruginta cu inscripta ''Biserica Telita monument istoric''  asta fiind bineinteles o provocare care nu o puteam refuza.Si tot bineintels biserica era inchisa.Din 1989!
In primul rand este mare, impunatoare ,imensa,enorma,cel putin pentru timpul ei si locatia unde se afla. Acelasi amalgam de stiluri  (privind din prisma unui ochi ortodox) ca cea din Valea Teilor. Totusi este ortodoxa de rit nou,mi-a zis un tinerel blondin si atletic care lucra prin curtea bisericii.Mi-a deschis chiar si biserica pentru poze. Lemnarie masiva, originala din anii'20:

In interior au trebuit sa fixeze cu schele arcada fisurata  pentru ca nu au apucat sa termine toti  stalpii de sustinere :

Se observa aceasi tehnologie de constructie ca la Colilia, ''caramizi'' din pietre mai mult sau mai putin egale intre ele si lipite cu ciment :

Si acum cardul meu satul de caldura si vibratii s-a hotarat sa nu mai retina ce-i zicea aparatul ci doar niste frumoase linii colorate sau jumatati de poza...mare pacat pentru ca aveam niste macro cu feronerie originala si alte detalii interesante.Tot de la acelasi tinerel  am aflat si alte detalii tehnice precum si ca biserica este copie 1:2 dupa  Catedrala Lavra Pecerska  din Kiev iar din 2007 nu s-a mai lucrat nimic la ea in ciuda sutelor de promisiuni. Apoi s-a recomandat : preot Gheorghe Nicolae. Nu trebuie sa zic ce fata am facut,nu atat de surpriza ci de respect pentru munca acestui om. A preluat biserica in 2005 la 19 ani si de atunci se chinuie sa o repuna in circuit ,nu neaparat la cheie ci macar ca un acoperis spiritual pentru localnici. A fost o mare placere si onoare sa vorbesc cu un om de o asemenea calitate,ii doresc succes rapid in aceasta misiune.
Si pentru ca seara se lasa cu repeziciune iar oboseala si deja dorul  ma impingea spre casa  am hotarat sa las Manastirea Cocos pentru  data viitoare cu toate ca era la 20 min distanta. Cam atat cu credinta si ambitia  mea...
Drumul spre casa a fost lin si liber ,m-am reintors prin Horia pentru a-i saluta (ca asa este frumos ) pe colegii de la forum.club4x4.ro care au poposit cu expeditia intro locatie de-ti taia rasuflarea...stiu baietii ce sa aleaga! Daca-mi ies niste pasente o sa ma alatur cat mai curand lor cu o masina mult mai pretabila la offroad decat L200,Doamne Ajuta!
A,si la ultimul popas de tufis  am vazut inca o lighioana ca cea de la Cismeaua Valea Teilor:


Concluzii: a fost o zi super,m-am simtit ca acum 10 ani cand mergeam doar ca sa consum benzina si imi doresc sa o repet , lucru posibil curand  se pare pentru ca astept niste musafiri de peste marea balta numita Atlantic,stiu clar ca-s amatori de exotisme de acest gen. Dar daca ma gandesc mai bine pas,nu vreau sa le deranjez dantura pe drumurile judetene,dentistii sunt destul de costisitori la ei...asa cum zicea si popa Nicu: 85% din romani au ales sa-si doneze cei 2% bisericii,statul ar trebui sa tina cont de asta si sa amenajeze drumurile catre lacasurile de cult, pentru ca pelerinajele sa aiba loc rapid si eficient cu efecte benefice pentru toata lumea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu